3 juni 2019

BOOST: 8 pilots voor het vergroten van betrokkenheid, motivatie en actiebereidheid

Bureau ASD

Vragen? Neem gerust contact op.

Neem contact op

BOOST is een nieuw project om de betrokkenheid, motivatie en actiebereidheid van Defensiemedewerkers te verhogen. Bij acht operationele eenheden zullen er BOOST-pilots starten. In elke pilot wordt op de werkvloer een vitale werkomgeving gecreëerd, waarin Defensiemedewerkers eigen initiatief en verantwoordelijkheid nemen. Zo worden zij gestimuleerd om meer ondernemerschap te tonen en de eigen regie in handen te nemen. Het project is mogelijk gemaakt door een ESF-subsidie.

BOOST helpt bij verandering

BOOST is een filosofie, een structuur en een netwerk om sociale verandering binnen de eenheid teweeg te brengen. Het gaat uit van een duidelijke visie op hoe echte verandering tot stand komt, namelijk vanuit de medewerkers zelf. Ervaringen van eerdere BOOST-projecten helpen om zo’n verandertraject in de praktijk te brengen.

Verschillende BOOST-fases

Iedere eenheid formuleert tijdens de voorbereidingsfase een uitdaging voor het creëren van een eigen vitale werkomgeving en geeft aan wat daarvoor nodig is. Dit gebeurt tijdens een vierdaagse sessie. Denk bijvoorbeeld aan uitdagingen als:

• Meer zeggenschap over de operationele planning
  • Betere begeleiding bieden aan (nieuwe) medewerkers
  • Aanpassing van de fysieke werkomgeving
  • Vergroten van de saamhorigheid
  • Wijzigen van taakinvullingen
  • Verbeteren van werkprocessen

Na een voorbereiding start de uitvoering waarin elke eenheid drie tot vijf maanden aan de slag gaat. Tijdens deze fase vinden interventies plaats om de werkomgeving te vitaliseren en dynamiek binnen de eenheid te creëren. Dat motiveert medewerkers om doelgericht en gedreven met veranderingen aan de slag te gaan binnen de eigen eenheid. De interventies zijn maatwerk en passen bij de uitdagingen van de eenheid. Vanuit de Defensieorganisatie en (externe) procesbegeleiders wordt er intensieve ondersteuning en begeleiding aangeboden. De resultaten uit de verschillende pilots worden tijdens en na afloop van het project organisatiebreed gedeeld.

Echte verandering komt vanuit de medewerkers zelf. BOOST helpt daarbij

Meer weten over BOOST?

Wil je weten hoe BOOST kan werken voor jouw team? Vraag de BOOST IN A BOTTLE aan. Dit is een onboarding programma waarin je leert hoe je je eigen BOOST-verandertraject kan beginnen en uitvoeren. Maar je krijgt daarmee ook toegang tot tientallen ervaren BOOSTERS en je leert welke interne Defensie-afdelingen of externe partijen jou kunnen helpen. Geïnteresseerd om deel te nemen? Stuur een mail naar Berend Kraats.
Weten hoe BOOST eruitziet? Stuur een mail naar BOOST en je krijgt een link naar de site. Wie weet is het een begin van een verbetertraject!

ESF-subsidie voor het ASD

Het ASD heeft meerdere malen subsidie uit het Europees Sociaal Fonds (ESF)-ontvangen. Zo zijn de volgende drie projecten mede mogelijk gemaakt door ESF-subsidie en cofinanciering van het ASD: Diversiteit en Inclusiviteit, BOOST en Duurzaam inzetbaar CLSK. Alle projecten zijn gericht op het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van werkenden binnen de sector Defensie.

Afbeelding: DefensieFotografie NLD

Heb je een vraag? Of werk je bij Defensie en heb jij een goed idee voor een project?