3 juni 2024

Een goed idee om medewerkers te behouden? Kom maar op!

Bureau ASD

Vragen? Neem gerust contact op.

Neem contact op

‘Topprioriteit voor Defensie: nieuw personeel aantrekken èn goede medewerkers behouden. Voor oplossingen moeten we ook ‘out of the box’ denken. Dus als jij, Defensiemedewerker, daar een goed idee voor hebt: kom maar op! Met hulp van het ASD kun je zo een project starten’, zegt Tessa Huisman, voorzitter van het ASD.

Ze is nu ruim een jaar voorzitter van het ASD. Tessa Huisman constateert dat veel mensen in de organisatie niet zo precies weten wat het ASD doet. Naast voorzitter is ze ook directeur Personeelsbeleid en Management, en ze ziet het als haar taak om die bekendheid te vergroten, ook binnen de Hoofddirectie Personeel (HDP).

Proeftuin

‘Als bestuur hebben we na een periode van wisselingen goede stappen gezet’, vertelt Tessa enthousiast. ‘We willen ons verhaal duidelijker overbrengen. Dat we waardevolle initiatieven uit de organisatie ondersteunen die op kleine schaal hun nut kunnen bewijzen. Als een soort proeftuin. Projecten zijn met onze subsidie relatief snel en laagdrempelig te starten. Als ze succesvol zijn, kunnen ze verder worden uitgerold en heeft de hele organisatie er profijt van.’

‘Wat maakt dat mensen graag bij Defensie willen blijven werken? Soms zien lokale medewerkers dat het best’

Lokale initiatieven

Een speerpunt voor de Defensie-organisatie is om te zorgen voor instroom van nieuwe medewerkers en het behoud van personeel. ‘Wat maakt nou dat mensen graag bij ons willen komen en ook blijven werken? Wij zijn een grote organisatie, met onderdelen die over het hele land zijn verspreid. Wat op de ene plek goed werkt, kan op een andere plek heel anders uitpakken. Dat zien lokale medewerkers soms beter dan wij, vanuit de centrale organisatie. En daar is het ASD nou juist voor bedoeld, om die initiatieven te ondersteunen.’

Loyaliteit koesteren

Voor Tessa zelf is wel duidelijk wat het zo leuk maakt om voor Defensie te werken. Het is een drukke baan, zeker als je een jong gezin hebt, vindt ze. ‘Maar vanaf het begin dat ik hier werk ben ik onder de indruk van de motivatie van collega’s, zowel burgers als militairen. Ik zie dat mensen best kritisch kunnen zijn op hun eigen organisatie, maar tegelijkertijd vinden ze hun werk superbelangrijk. Dat is een waarde die we moeten koesteren.’

Voldoening

‘Ik vind het bijzonder om onderdeel van deze organisatie te zijn. Ik ben me er zeer van bewust dat veiligheid geen automatisch gegeven is. Dat ik daaraan vanuit mijn rol een bescheiden bijdrage aan mag leveren, geeft me veel voldoening.’

Heb je een vraag? Of werk je bij Defensie en heb jij een goed idee voor een project?