Defensie wil dat medewerkers met aanvullende scholing kunnen instromen op de civiele arbeidsmarkt. Daar is een specifieke opleidingsvorm voor nodig die past in de operationele agenda van Defensie en de individuele militairen. In opdracht van Defensie onderzoekt Coöperatie Paars Partnerschap (CPP) daarom de opleidingsvormen blended leren en gepersonaliseerd leren. Het Arbeidsmarkt- en Scholingsfonds Defensie (ASD) subsidieert dit project om de ontwikkelmogelijkheden voor Defensiemedewerkers te stimuleren.
Het combineren van opleiding en privé is vaak een uitdaging. Daarom wil Defensie zoveel mogelijk opleidingen aanbieden die passen binnen de operationele agenda. Deze agenda staat vol met oefeningen, uitzendingen en andere tijdsinvesteringen die niet altijd passen in het schema van regulier onderwijs. Het aanbieden van plaats- en tijdsonafhankelijke opleidingen is een oplossing die verder onderzocht wordt in het project ‘Gepersonaliseerd en Blended Leren (GBL)’. Deze vorm van opleiden is nadrukkelijk toegesneden op de persoonlijke omstandigheden van de militair, de levensfase waarin de militair verkeert en de mogelijkheden om opleiding met werk en privé te combineren.
Blended leren is een mix van verschillende leervormen, zoals klassikale training en e-learning.
Dankzij online leren is plaats- en tijdsonafhankelijk opleiden mogelijk, maar het sociale aspect van leren mag niet uit het oog verloren worden. Dit aspect is namelijk van groot belang om de kwaliteit van de leeropbrengst te waarborgen. Dat maakt blended leren zo interessant. Hierbij wordt een mix aan werkvormen toegepast; zowel online en offline leren. Zo heeft de sociale component bij blended leren vorm gekregen door naast online chatsessies ook fysieke bijeenkomsten te organiseren. Daarnaast sluit gepersonaliseerd leren aan bij de individuele leerbehoeften van Defensiemedewerkers. Zo kunnen zij samen met een studiebegeleider naar een leeraanpak zoeken die het beste aansluit bij de individuele behoefte en operationele agenda.
Met dit project legt Defensie een goede basis voor de opleidingsvorm van blended en gepersonaliseerd leren voor Defensiemedewerkers. Het doel van dit project is om tot een goede, werkbare definitie van het begrip gepersonaliseerd leren te komen, zoals dat er binnen Defensie uit kan komen te zien. Dus toegespitst op de operationele agenda van Defensie en de militairen. Daarnaast is het doel om te werken aan de inrichting van een digitale leeromgeving om daarmee een passende omgeving te bieden voor blended leren.
Laat je inspireren! Deze projecten gingen jou voor en zijn gerealiseerd met subsidie van het ASD: