Talentenpaspoort: doorstroom naar lichter werk voor oudere werknemers

Bureau ASD

Vragen? Neem gerust contact op.

Neem contact op

Voor oudere werknemers in zware beroepen, zoals bij de medewerkers van de Kustwacht, sleep- of havendienst, is het best lastig om tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd gezond aan het werk te blijven. Vanwege het vervallen van de Functioneel Leeftijdsontslag-regeling (FLO) moeten zij vanaf 2023 doorwerken tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd. Doorstroming naar ander, lichter werk is echter niet eenvoudig.

Het zou mooi zijn als zij met advies en bemiddeling vrijwillig kunnen overstappen naar werk dat minder fysiek belastend is. Onduidelijk is echter welke werknemers daarin geïnteresseerd zijn, welke lichtere functies beschikbaar zijn en wat ervoor nodig is om een goede overstap te maken.

Met Talentenpaspoort duurzaam inzetbaar blijven

De eerste stap in het project Talentenpaspoort is om contact te leggen met de doelgroep om hun talent in kaart te brengen. Daarvoor brengen zij de kennis en ervaring van werknemers ouder dan 55 jaar in beeld met een validatie daarvan in het Talentenpaspoort. In het project wordt ook een overzicht gemaakt van beschikbare lichtere functies die kunnen passen bij oudere werknemers. Met scholingsactiviteiten, matching en begeleiding kunnen oudere medewerkers die dat willen op een goede manier overstappen naar ander werk. Zo houden zij de regie over hun loopbaan en kunnen zij met plezier, gezond en duurzaam aan het werk blijven tot aan hun pensioengerechtigde leeftijd.

MDIEU-subsidie voor Talentenpaspoort

Dit project is gefinancierd met subsidie vanuit de MDIEU-regeling en met cofinanciering van het ASD. Het Talentenpaspoort sluit aan op een van de thema’s gericht op Duurzame Inzetbaarheid: het stimuleren van een leven lang ontwikkelen en arbeidsmobiliteit van werkenden. Het project start in 2022 en loopt tot en met augustus 2023. Defensie wil bij succesvolle resultaten het Talentenpaspoort blijvend en breed in de organisatie inzetten.

Voorkom voortijdige uitval van oudere medewerkers in zware beroepen

Heb je een vraag? Of werk je bij Defensie en heb jij een goed idee voor een project?